Äventyrare 12–15 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Äventyrarscouten går i årskurs 6, 7 eller 8 i skolan.

I den här åldern är gruppen oerhört viktig och i patrullgemenskapen testar scouterna olika roller, möter svårigheter och övervinner hinder tillsammans. Ungdomarna kan nu i mycket större utsträckning föreställa sig abstrakta problem och lösa problem genom att väga flera olika alternativ mot varandra.

I Scouterna utmanas äventyrarna i patrullen till nya möten och friluftsliv i allt större sammanhang. Tillsammans reflekterar de över sin och andras insats. Det symboliska ramverket skapar en känsla och en gemenskap.

Äventyrarna bestämmer mycket själva och delar egna upplevelser med sina patrullkompisar samtidigt som ledaren ofta är närvarande och delar många upplevelser. Äventyrarna funderar på framtiden och i Scouterna får de stöd genom att se saker ur olika perspektiv, ta ställning och engagera sig i större samhällsfrågor. Många äventyrare får uppleva häftiga scoutaktiviteter i nationell och internationell miljö.

Äventyrarnas ledord: Medvetenhet, Respekt, Friluftsliv, Patrullen, Möten

Träffar

Äventyrarna har sina träffar på tisdagar, oftast vid scoutstugan.

Majoriteten av kommunikationen från avdelningsledarna kommer ske via e-post, så det är bra om ni har koll på er inkorg.

Anmäl dig via formuläret på hemsidan om du är intresserad av att börja på äventyraravdelningen. Då får du besked om det finns plats direkt eller om vi skriver in dig i vår kölista.
Formuläret når du via ”Länk till intresseanmälan” som finns på sidan ”Bli scout”