Spårare 8–9 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Spårarscouten går i årskurs 2 eller 3 i skolan.

I Scouterna har spårarna fått upp spåret på något nytt och vågar sig därför utanför hemmiljön med stort mod och med upptäckarglädje. De lär sig bäst genom att göra, och med kompisarna i Scouterna får de göra saker på riktigt, i sitt rätta sammanhang.

Spårarna utvecklas genom uppdrag och äventyr med ett tydligt stöd från vuxna. De skapar kontakter utanför skola och familj, med jämnåriga, äldre och vuxna genom Scouterna. Spårarna utvecklas och får allt lättare att reflektera över vad de varit med om och vad som har hänt. Fantasin sprudlar och genom hajker och äventyr är det lätt att leva sig in i andra världar. När det är dags att gå vidare mot upptäckarna är spårarna redo för större utmaningar

Här får man lära sig grunderna inom scouting. Man får pröva på att sova borta i både tält och stuga, lära sig att elda och laga sin egen mat. Man blir medlem i en patrull och tillsammans så löser patrullen olika uppgifter och utmaningar. Viktigt för en spårare är att lösa problem tillsammans och se lösningar istället för hinder.

Spårarnas ledord är: Nyfikenhet, Prova, Natur, Fantasi, Roligt

Träffar

Spårarna har sina träffar på måndagar, oftast vid scoutstugan. Mötestiden är ca. klockan 18:00 – 19:15. Några gånger per termin försöker vi ha heldagsaktiviteter och planera in en övernattning. På höstterminen brukar övernattningen vara en natt i vår scoutstuga i stan och på vårterminen sover vi oftast borta två nätter och då i vår utfärdsstuga Hajkås som ligger i Hindås.

Just nu är det kö på spåraravdelningen, men är ni intresserade av att börja så anmäl er via formuläret. Då får du besked om det finns plats direkt eller om vi skriver in dig i vår kölista.
Formuläret når du via ”Länk till intresseanmälan” som finns på sidan ”Bli scout”.