Kårtröjor

Kåren har en egen designad tröja som visar att vi är från Järnbrotts scoutkår.

Tröjorna beställs via vår kårshop hos Netshirt. Länk finns lite längre ner. I shopen finns också några andra profilprodukter och sortimentet kommer utökas efter hand med fler kårplagg och produkter.

Kåren har några kårtröjor på lager i vissa barnstorlekar och enstaka vuxenstorlekar, prata med din avdelningsledare om du vill köpa en. De scouttröjor vi har på lager kostar 130 kr i barnstorlek och 150 kr i vuxenstorlek.

Scoutdräkt

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Du beställer själv scoutdräkt direkt från Scoutshopen, länk finns nedan. Scoutdräkten ska kännas välkomnande och skapa gemenskap. Dräkten finns i olika modeller, storlekar och material för att alla ska hitta något att känna sig bekväm i. Här finns skjortor, t-shirts med lång och kort ärm och piké. Alla bomullsplagg som ingår i dräkten är 100 % Fairtrade och GOTS-certifierade, vilket innebär att produktionen tar hänsyn både till människa och miljö.

Märken

Till scoutskjortan kan du köpa ett märkespaket för 40 kr från kåren innehållande följande märken: Världsscoutmärke (WAGGGS- eller WOSMmärke), kårmärke, distriktsmärke, Sverigemärke och EU-märke. Vill du bara ha kårmärket får du det gratis av din ledare när du visar att du har en scoutskjorta. Världsscoutmärke, Sverigemärke och EU-märke går även att köpa själv från Scoutshop, finns under rubriken Märken – Tillhörighetsmärken.

Åldersgruppsmärke behöver du inte köpa själv, det delas ut på terminsavslutningen eller enligt avdelningens tradition. Detsamma gäller patrullmärke om avdelningen använder sådana. Deltagande-, bevis- och intressemärken du tagit under terminen delas också ut på terminsavslutningen. Kostnaden för dessa ingår i medlemsavgiften. Vill du köpa Regnbågsscouternas märke hittar du det under Märken – Övriga märken. Information om var olika märken ska sitta på scoutskjortan hittar du här på Scouternas hemsida

Kårhalsduk

Nya scouter får sin första kårhalsduk av kåren på terminsavslutningen. Vill du köpa en ny gör du det av din avdelningsledare, då kostar halsduken 60 kr.

Begagnade scoutplagg

Vill du köpa/sälja begagnade scoutskjortor och scouttröjor hjälper kåren gärna till med detta. Behöver du komplettera med ett märkespaket till skjortan, se ovan.

Du som vill sälja: Nåla fast ett kuvert eller lapp på plagget där du skriver pris, namn, avdelning och mailadress. Vill du ha swishbetalning skriver du även mobilnummer. Lämna plagget till avdelningsledaren. Pengarna får du när plagget blivit sålt.

Du som vill köpa: Prata med din avdelningsledare. Vi hänger upp en lista i scoutstugan med plagg som finns inne. Du betalar kontant med jämna pengar eller med swish.