Upptäckare 10–12 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Upptäckarscouten går i årskurs 4 eller 5 i skolan.

I upptäckaråldern kan det vara stora skillnader mellan varje barn, men i Scouterna får alla utrymme att utvecklas på sina villkor. Många upptäckare brinner för omvärlden och i Scouterna engagerar de sig i samhället tillsammans på ett konkret sätt. Upptäckarna testar olika roller och utmanas att ta plats genom äventyr och upplevelser.

10–12-åringar lever sig gärna in i berättelser och friluftslivet fyller en viktig roll. Upptäckaren möter både äldre och yngre scouter och har redan provat att ha naturen som vardagsrum när det är dags att bli äventyrare.

Upptäckarnas ledord: Våga, Samarbeta, Vilja, Lösa problem, Omvärlden

Träffar

Upptäckarna har sina träffar på tisdagar, oftast vid scoutstugan. Mötestiden är ca. klockan 18:30-20:00. Några gånger per termin försöker vi ha heldagsaktiviteter och planera in en övernattning. Vi brukar även planera in en övernattning per termin och då är vi i vår utfärdsstuga Hajkås som ligger i Hindås.

Just nu är det kö på upptäckaravdelningen, men är ni intresserade av att börja så anmäl er via formuläret. Då får du besked om det finns plats direkt eller om vi skriver in dig i vår kölista.
Formuläret når du via ”Länk till intresseanmälan” som finns på sidan ”Bli scout”.